Vaknade upp med ett ryck när klockan jag ställt kvällen innan ringde för att väcka oss. Fartyget hade gungat hela natten så att blodet strömmat mellan huvud och fötter, fram och tillbaka, samt att valspäcket rört sig likt en larv från huvudände till fotände och tillbaka, det enda som höll sig stilla var skelettet och musklerna (ja, jag har faktiskt några sådana också) som stadigt låg kvar.
Gårdagens fiasko lades till handlingarna och vi började dagen med en ny blank sida. Frukost buffén låg nu snart framför oss och kan inte säga att vi var jättehungriga eftersom vi åt så sent kvällen innan. Vi stegade mot buffén med förväntan om att den skulle vara bättre än middagsbuffén. Frukostbuffén måste jag säga var ännu sämre. Hur man nu kan misslyckas med en frukostbuffé? Men Silja Line har sannerligen lyckats med det omöjliga.
Vi bestämde oss för att inte äta buffén till middagen utan istället skulle vi testa den vanliga restaurangen. Jag gick fram och frågade hur vi skulle göra, men de kunde inte göra något där och då utan jag skulle komma tillbaka 17.30 och meddela att vi inte skulle äta buffén och då kunde vi använda de pengar vi lagt på buffén att äta för på restaurangen istället, så då var det bara att komma tillbaka senare.
Efter frukostbuffén blev det lite vila innan fartyget kom i hamn och där väntade en julsightseeing i Tallin med buss. När vi kommit på bussen meddelas det att vi kommer att bli släppta i gamla stan och får gå själva tillbaka till terminalen, "bara 20 minuters promenad" hette det. Mitt resesällskap har inte så goda förutsättningar för att promenera så långt då han har ont i höften, så vi ifrågasatte varför man inte meddelat detta vid bokningen? Men det var bara så, och det står i informationen, punkt. Typ. Så det var bara att gilla läget. Men blir man hämtad av en buss blir man också lämnad med buss, så ska det ju fungera, men inte i Tallin.
Efter en lång promenad tillbaka till fartyget tänkte vi äta något lätt innan middagen på kvällen. Det fanns en fastfood 25h, som hade öppet dygnet runt. Men även där kunde de inte servera "mat". Besvikna gick vi till hytten för att vila inför kvällen. Jag somnade till Kalle Ankas jul.
Vaknade och tänkte gå upp och meddela buffén att vi inte skulle äta djurfödan de serverade där och fick stå en bra stund i kö innan jag kom fram till kvinnan i båset. Hon skakar på huvudet och säger att jag inte behövde komma in och säga till utan kunde bara gå till restaurangen och visa biljetten där. Nu hör det till saken att det var samma kvinna som på morgonen hade sagt att jag skulle komma in och säga till i buffén. Skogstokig stegade jag till informationen för att spy galla. Bakom disk står en kvinna, utan att se mig i ögonen, utan mimik och skakar på axlarna och säger; vet inte varför de sa så, för så är det ju inte, bara att gå till en annan restaurang om man vill äta där istället.
När jag ändå var där fick hon gårdagens problem med, men hon bara skakar på axlarna och säger; ja vi är medvetna om det och vet inte varför det inte är fixat med buller och ljudproblemen i hytterna. Punkt!
Sur och ännu argare går jag tillbaka till hytten och berättar för mitt resesällskap.
Nu låter det kanske som jag är lite gnällig och vresig, men faktum är att det har varit en urusel kryssning, och Silja Line har verkligen inte levererat det dom utlovar.
Middagen på kvällen var även den en besvikelse. Mindre än 10 minuter efter vi hade beställt kom min oxfilé. Den hade de inte tillagat så snabbt, utan den måste ha blivit uppvärmd, och såsen var pulversås mm. Det var ingen njutning direkt. Vi valde även efterättsbuffé i resturangen, och den måste ju vara något bättre än i den vanliga buffé. Icke! Den var till och med sämre.
Två sura och besvikna gäster/kunder gick tillbaka till hytten för att göra kväll.
God natt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar